12. syyskuuta 2011

The Rapture - In The Grace Of Your Love [Arvio]


Viime viikolla julkaisunsa sai vuoden odotettuimpiin levyihin lukeutuva New Yorkilaisen Dance-Punk trion The Rapturen neljäs albumi In The Grace Of Love. Odotukset nousivat todella korkealle ensimmäisen sinkun How Deep Is Your Loven myötä. Huhhuh, se biisi on vain ihan uskomaton. Olen koko ajan hehkuttanut sitä kesän yhtenä parhaista biiseistä ja pysyn edelleen sanojeni takana. Etukäteen ennustelin, että koko Gracesta tulee todella kova levy ja pysyn niidenkin sanojeni takana. Lisäksi minulle levy on tarjoiltu minulle lähes täysin puhtaalta pöydältä. Nimittäin edellisestä The Rapturen levystä on jo aikaa viisi vuotta. Itsehän olin siis silloin 11-vuotias, eikä minulla ollut hevon huilun tietoa eikä kiinnostusta, että mikä on The Rapture. Silloin mielestäni Pikku G, Rölli ja Lordi olivat kovimmat ikinä. Eli mitä nyt muiden arvosteluita olen lukenut on ollut hienoa, että olen voinut kuunnella Gracea täysin puhtain mielin ilman mitään kunnollista vertailupohjaa, sillä vasta How Deep Is Your Loven jälkeen olen tutustunut laajemmin vanhaan tuotantoon. Joten en pysty oikeastaan yhtään asettumaan Dance-Rapture enkä Punk-Rapture fanin saappaisiin, mikä on mielestäni positiivinen asia.

Heti alusta asti, kun avausraita Sail Away alkaa soimaan The Rapture tulee ja vetää turpaan niin, että tukka lähtee. Tämän jälkeen Luke Jenner hoilaa biisin loppuun "don't ever look back", siinä vaiheessa viimeistään tajusin, että nyt se on menoa. Biisi päättyy huikeaan puolentoista minuutin free jazzailuun. Olin ihan ekstaasissa. Kun huikea free-jazz sessio ollaan saatu päätökseen on tajunnanräjäytys jälleen todella hilkulla, kun Miss You lähtee soimaan. How Deep Is Your Love sai nimittäin juuri kovan kilpailijan levyn kovimman biisin tittelistä. Miss You on nimittäin ihan tajuttoman kova raita. Siksipä tähän väliin voidaan kuunnella maistiaisena kyseinen biisi.


Erään huomion olen huomannut kuitenkin (vähäisestä kunntelusta huolimatta) The Rapturen edellisen tuotannon ja tämän uuden välillä. The Rapture on musiikillisesti aikuistunut. Aiempien levyjen selvemmin näkyvä punkmainen "hälläväliä"-asenne on selvästi vähentynyt ja nyt ollaan sen sijaan keskitytty enemmän musiikillisiin erityispiirteisiin ja sen "saundin" kehittämiseen. Tämä tuntuu olevan monelle ylitsepääsemätön este. Vähemmän punk, mutta enemmän dance. Jotkut tykkää, jotkut ei.

Levyn ehdoton kohokohta on toiseksi viimeisenä soiva How Deep Is Your Love. Levy kuin kehittyy pikku hiljaa kohti tuota massiivista ja suorastaan huimaa raitaa. En vain saa tästä biisistä ehkä koskaan tarpeekseni. Tai toivottavasti en ainakaan, sillä tämä on jotain niin mahtavaa. Koko levy päättyy rauhoittavaan ja omalla tavallaan jatkoa enteilevään It Takes Time To Be a Man. Minulle jäi lopetuksesta sellainen fiilis, että The Rapture toppuuttelisi tuon huikean How Deep Is Your Loven jälkeen, että ei tässä ole vielä kaikki, mihin me pystymme. Nämä ovat taas näitä hienoja omia fiiliksiäni ja tuntemuksiani, mutta tälläinen ajatus minulle levystä välittyi.

Kokonaisuudessaan In The Grace of Your Love on massiivinen ja suoraan sanottuna mahtava levy. Enemmän dance - vähemmän punk, mutta silti The Rapture se vaan toimii! Sitä janoaa lisää eikä lukuisat kuuntelukerratkaan vielä tyydytä nälkää. Osui, upposi ja kuulostaa joka kuuntelukerran jälkeen aina vaan paremmalta. Olen sanonut tämän jo usein, mutta sanon sen jälleen. The Rapture on mahtava ja Markku-poika rakastui jälleen.

Arvosana: ★★★★☆ / ★★★★★

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti